برگزاري جلسه تفسير قطره اي قرآن در مدرسه علميه امام خميني(ره) رباط كريم
جلسه چهارم، سوره حديد آيه 25لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَ مَنافِعُ لِلنّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللّهَ قَوِىٌّ عَزِیزٌ
همانا ما پيامبران خود را با دلايل روشن فرستاديم و با آنان كتاب و ترازو نازل كرديم تا مردم به عدالت برخيزند و آن را كه در آن براي مردم قوت و نيرويي سخت و سودهايي است، فرود آورديم و تا خدا مشخص بدارد چه كساني او وپيامبرانش را درغياب پيامبران ياري مي دهند. يقينا خدا نيرومند و تواناي شكست ناپذير است.
حجت الاسلام نحوي ضمن قرائت آيه و ترجمه آن عنوان داشتند آنچه كه در اين آيه بسيار حائز اهميت است اين است كه خداوند فرموده ما پيامبران را با بينات فرستاديم.
يعني با دلايلي روشن براي همه كه همان معجزات مي باشد پيامبران همه با معجزه آمده اند كه بهترين دليل براي تأييدشان است و عامل اصلي براي پذيرش و مقبوليت ايشان محسوب مي شود اما رسولان الهي علاوه بر معجزات، كتاب آسماني نيز براي هدايت مردم به همراه داشته اند كه سبب شده بسياري از بندگان از راه انحراف برگشته و هدايت شوند.
اما ويژگي ديگر براي رسولان كه در آيه آمده ميزان است كه از آن در تفاسير به عقل تعبير شده است .همه اينها (معجزات، كتاب، تعقلو تفكر) سبب هدايت بندگان مي باشد. هر دستور ديني اگر قابل اجرا باشد بايد با عقل متناسب باشد، اين را بدانيم كه عقل و نقل هم طراز هم و مكمل يكديگر هستند، عقل سليم عقلي است كه آلودگي هاي اخلاقي و اعتقادي نداشته باشد، رسولان با همه اين صفات براي هدايت مردم آمده اند و در صدد اجراي عدالت در جامعه بوده اند پس آنچه كه دغدغه پيامبران از ابتدا بوده برگزاري عدالت در جوامع بشري مي باشد چيزي كه اكنون تكليف تك تك مسلمانان است كه بايد تمام تلاش خود را براي برپايي عدالت در جامعه داشته باشند چرا كه اگر در جامعه اي عدالت گسترده شود بقاء آن تضمين است در غير اينصورت آن جامعه دوام نخواهد آورد و اميدي به بقاء آن نخواهد بود.