معنای مصلحت و رضا به قضای الهی در مصیبتهایی مانند زلزله
03 دی 1396
شهید مطهری :
زلزلهای میآید و شهری را خراب میکند. ممکن است کسی بگوید: این زلزله را خدا خواست اما به این معنا که خدا ملَکی را فرستاد و گفت: این زمین را تکان بده و او هم تکان داد و یا خود خدا به طور مستقیم آمد زمین را تکان داد و زلزله پدید آمد. نه، اینطور نیست.
نیز ممکن است کسی معتقد شود که خدا عالم را بر اساس نظامی خلق کرده است. این عالم بدون اشیایی که الآن وجود دارند امکانپذیر نبود. خدا دستگاهی را خلق کرده است و در آن دستگاه حوادثی واقع میشود که خود خدا هم نمیخواسته، ولی میشود. خدا که نخواسته زلزله بشود، ولی وقتی این طبایع وجود داشته باشد -طبایعی که وجودشان لازم هم هست و خیرشان بر شرشان میچربد- خواهناخواه چه خدا بخواهد و چه خدا نخواهد، این حوادث رخ میدهد. این هم یک طرز تفکر که این نیز غلط است.
صفحات: 1· 2