نشانه قبولى عبادت
رازنماز
با این همه شرایطى كه براى قبولى عبادت و نماز است، باید مراقب بود نماز بى فایده و پرستش بى خاصیت نداشته باشیم. صِرف انجام تكلیف، كافى نیست، باید چنان انجام وظیفه كرد، كه صاحب فرمان كه خداوند است، بپذیرد.
على علیه السلام مى فرماید:
«كُونُوا عَلى قَبُولِ الْعَمَلِ اَشدَّ عنایتاً مِنْكُمْ عَلَى الْعَمَلِ» (بحارالانوار، ج71، ص173) بیشترین توجه شما، به قبولى عمل باشد، نه اصل عمل!
با این حساب، از كجا مى توان فهمید كه طاعتمان را خدا پذیرفته است؟
امام صادق علیه السلام نشانه آن را چنین بیان مى كند:
«مَنْ اَحَبَ اَنْ یَعْلَمَ اَقُبِلَتْ صَلوتُهُ اَمْ لَمْ تُقْبَلْ فَلْیَنْظرْ هَلْ مَنَعَتْهُ صَلوتُهُ عَنِ الْفَحْشاءِ وَالْمُنْكَرِ؟ فَبِقَدْرِ ما مَنَعَتْهُ قُبِلتْ مِنْهُ» (بحارالانوار، ج82، ص198)
هر كه مىخواهد بداند آیا نمازش پذیرفته شده یا نه، ببیند آیا نمازش، او را از گناه و زشتى بازداشته است؟ به هر مقدار كه نمازش، مانع گناه و منكر شود، نمازش قبول شده است.
« کتاب راز نماز، محسن قرائتی»