گرامیداشت روز صنعت چاپ انقلاب دیجیتال
10 شهریور 1395
روزگاران مدیدی است که انسان ها راز مانایی نسخ خطی را دریافته اند و از هر دست نوشته خود همزاد و یا بهتر بگوییم همزادهایی می آفرینند. بشر به مثابه امری غیرممکن نمی توانست برای هر کدام از دست نوشته هایش زمانی طولانی بگذارد.
مروری بر تاریخ پیدایش چاپ به ما این مهم را نشان می دهد که چاپ با اتفاقات عظیمی که از ۲۰۰-۳۰۰ سال پیش آغاز شده، همگام بوده است. با چاپ، نوزایی در عرصه تفکر آغاز می شود. اندیشمند از گوشه دنج و کنج تنهایی خود بیرون آمده و اندیشه هایش را در غالب صدها و هزارها بیرون می دهد. دنیای خصوصی و تفکرات فردی، عرضه عمومی به خود گرفته و از این جاست که چاپ همانند عکاسی که در ابتدای ورودش بسیاری مفاهیم را تغییر داد، سرنوشت جهان را گونه ای دیگر رقم زد.
چاپ به عنوان یک صنعت نگریسته می شود و از دل آن ایده مهمی که همه سیاست ها و شاخه های اقتصادی به آن وابسته است بیرون می آید و آن تبلیغات و بیان تجسمی آن، یعنی گرافیک است.
در عصر مدرن هجمه تبلیغاتی همه جا را فرا می گیرد. بسته های تبلیغاتی وارد منازل می شود و تا کوچکترین شی براساس تبلیغات به گوش ما رسیده و به چشم آشنا می آید و همه این ها مدیون صنعت چاپ است.
در مفاهیم مدرن، جهان به «دهکده جهانی» تغییر نام می دهد و مهم ترین دلیل آن ارتباطات است.
روزنامه، نخستین رسانه بشری است و حال، فرض کنید که چاپ وجود نداشت. پس بی گمان چاپ یکی از دلایل اعظم وجود عصر مدرن می تواند باشد. عقاید و آرای انسان ها در قالب روزنامه در تیراژ بالا به دست همگان رسیده و از آن پس است که مدرنیته، مانند هر چیز دیگر از جرقه ای آغاز شده و با سرعتی هیولایی در سال های جلوتر بال و پر می گیرد.
بدون شک رسانه نیز مانند تبلیغات خود را مدیون چاپ دانسته و رابطه ای لازم و ملزومی را متصور می شود. چاپ به واسطه درگیری مستقیم با مسایل اقتصادی، فارغ از ارزش های هنری اش، صنعت نامیده شد. همانند سینما که آن نیز صنعت نامیده می شد چرا که به اعتقاد بنده، صاحب چاپخانه و تهیه کننده موقعیتی کاملا مشابه به هم دارند. فرض کنید که فیلمی در گیشه موفق نباشد. نه تنها تهیه کننده سود نکرده، بلکه زیان هم دیده است، هر چند که فیلم دارای ارزش های فاخر هنری نیز باشد.
از این رو بازگشت سرمایه در این صنعت حرف اول را می زند. بازاریابی و اصول مدیریت، باید رعایت شده و براساس آن به ایده های نوین در ارائه یک اثر چاپی پرداخت. جهان امروز ما جهان ایده های نوین است. جهان سرعتی و جهان ارائه خدمات نوین که این امر نه در چاپ بلکه در تمامی رشته های دیگر اقتصادی لازم است. صنعت چاپ برای به روز شدن، علم خود را افزایش داده و ضریب اطمینان مشتریان خود را بالا می برد.
در این صنعت تنها به یک محصول و یک دستگاه و یک ایده بسنده نمی شود بلکه تکنسین ها و تئوریسین های چاپ درصدد به وجود آوردن امکانات بالاتری اند. آن ها خیالات بشر را که روزی به واقع غیرممکن بود به واقعیت رسانده و می رسانند. زمان از ساعت ها و دقایق به ثانیه ها تقلیل می یابد و تنوع رنگ ها و بافت ها، چشم را جلا می دهد. این است دنیای ماشینی چاپ