مصرف زکات فطره
استفتائات امام خامنه ای(مدظله العالی): مصرف زکات فطره
س: آيا زكات فطره را مىتوان به خانواده فقير غير متدين داد؟
ج) در زكات فطره، عدالتِ گيرنده لازم نيست؛ ولى به كسى كه آشكارا گناه كبيره انجام مى دهد، بنابر احتياط نبايد زكات فطره داد.
س: آيا پدر مى تواند زكات فطره را به فرزند دانشجوى خود كه محتاج است، بدهد؟
ج) اگر فرزندان فقير باشند، پدر و مادر بايد مخارج واجب آنان را بپردازند و نمىتوان چيزى از زكات فطره را بابت مخارج زندگى به آنها داد ولى براى اداى دين و يا مايحتاجى كه تأمين آن بر پدر واجب نيست اشكال ندارد.
س: آيا جايز است زكات فطره را به عنوان هديه، به خويشاوندان آبرومند و مستحق داد؟
ج) میتواند به عنوان هديه بدهد و لازم نيست به او بگويد زكات فطره است؛ ولى بايد در نيت قصد زكات كند.
نانخور کیست و ملاک آن چیست؟
_ کسی که مخارج روزمره او را شخص دیگری تامین می کند نان خور آن شخص محسوب می شود.
زکات فطره همسر بر عهده چه کسی است؟
_ آیات عظام امام(ره)، خامنه ای، خویی، فاضل، سیستانی، وحید، مکارم، صافی، شبیری و نوری: زکات فطره همسر با صدق نان خور بودن بر عهده شوهرش است.
زکات فطره فرزندانی که در شهر دیگری دانشجو هستند بر عهده کیست؟
_ همه مراجع: اگر هزینه زندگی آنها را پدر یا مادرشان تامین می کند پرداخت زکات فطره بر عهده آنهاست و اگر خودش هزینه های زندگیش را تامین می کند پرداخت زکات فطره بر عهده خودش است.
احکام شب عید فطر
سوال:
کسی که در افطار شب عید فطر، میهمان دیگری باشد، فطریهاش به عهدۀ کیست؟ خودش یا صاحبخانه؟ آیا فرقی میکند که قبل از اذان مغرب به میهمانی رفته باشد یا بعد از آن؟
پاسخ:
?آیت الله خامنه ای:
فطره مهمانى كه پيش از غروب شب عيد فطر با رضايت صاحب خانه وارد شده و نان خور او حساب مىشود، بر او واجب است؛ و فطره مهمانى كه بعد از غروب شب عيد فطر وارد مىشود بر صاحبخانه واجب نيست، اگرچه پيش از غروب او را دعوت كرده باشد و در خانه او هم افطار كند.
نکته: با یک شب مهمان نان خور حساب نمی شود.
احکام(راهپیمایی)
سوال:آیا شرکت کردن در راهپیمائی های بیست و دوم بهمن و روز قدس واجب است و شرکت نکردن حرام شرعی است؟
جواب: شرکت نکردن اگر موجب تضعیف نظام اسلامى شود، حرام است.
منبع : اجوبه الاستفتائات آیت الله العظمی امام خامنه ای
وعده ی ما راهپیمایی پر شکوه روز قدس
کار در معدن و گرد و غبار در حال روزه
سوال:
من کارگر معدن هستم و هر روز ۶ ساعت در معدن ذغال سنگ کار می کنم. در تونل ها به قدری گرده ذغالی هست که وقتی بیرون می آیم باید یک ساعت خلط حاوی گرده ذغال سرفه کنم. با اینکه ماسک هم می زنم غبارهای غیلظ به حلقم وارد می شود تکلیف روزه ام چیست ؟ آیا روزه باطل است ؟
آیت الله خامنه ای: اگر گرد و غبار غلیظ وارد حلق شما نشود مانعی ندارد والا بنا بر احتیاط روزه صحیح نیست و در هر صورت باید به وسیله ماسک و یا پارچه از رسیدن گرد و غبار غلیظ به حلق جلوگیری نمایید که در این صورت ضرری به صحّت روزه وارد نیست.
نگاه نامحرم به کلاه گیس و موی مصنوعی
آیت الله بهجت: اگر باعث مفسده شود، جایز نیست
آیات عظام تبریزى، صافى، مكارم و نورى: خیر، كلاه گیس خود یك نوع زینت است و باید از نامحرم پوشانده شود
آیت الله خامنه ای: به هر حال استفاده از کلاه گیس و موی مصنوعی برای حجاب مجزی نیست و موی مصنوعی نیز باید پوشیده شود
آیت الله مکارم شیرازی: استفاده از کلاه گیس جایز است ولی این کار در برابر نامحرم جایز نیست و نگاه به موی مصنوعی اشکال دارد
آیت الله سیستانی: کلاه گیس خود زینت است و باید آن را بپوشاند
آیت الله وحید خراسانی: چنانچه کلاه گیس مصنوعی یا موی مصنوعی بر سر زن باشد، واجب است آن را از نامحرم بپوشاند و نگاه کردن به آن هنگامی که بر سر زن است، جایز نیست
آیت الله علوی گرگانی: اگر موجب نگاه مرد نامحرم به صورت یا گردن زن و امثال آن شود و یا اگر موجب لذت مرد شود، جایز نیست
هر یک ساعت مقداری مایعات بنوشم؛ وظیفه ام برای روزه چیست؟
به دستور پزشک باید هر یک ساعت مقداری مایعات بنوشم؛ وظیفه ام برای روزه چیست؟
پاسخ:
روزه واجب نیست، و اگر پس از ماه رمضان در طول سال توان روزه گرفتن پیدا کردید، قضا واجب است؛ و در صورتی که بیماری شما تا سال آینده ادامه داشت، قضا لازم نیست و باید برای هر روز، یک مد طعام بدهید.
نکته:
اگر کسی به دلیل بیماری، روزه ماه رمضان را نگیرد، در صورتی که بیماری اش تا سال آینده ادامه یابد، قضای روزه ها بر او واجب نیست و تنها باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد.
منبع:
کتاب «آموزش مصور احکام» مطابق با فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای، احکام عبادات، بخش روزه، ص 355.
آیا سجده بر مهر شرک است؟
شبهه
آیا سجده بر مهر شرک است؟
پاسخ:
شیعه بر اساس حدیث شریف نبوی ( جعلت لی الارض مسجدا و طهورا) معتقد است سجده باید بر زمین یا چیزی باشد که از زمین گرفته شده و برای اینکه امروزه عمده اماکن و مساجد مفروش است و سجده بر فرشی که ازجنس زمين نباشد صحیح نیست به همین جهت خاک را به صورت گل خشک شده و مهر در می آورد و هنگام سجده سر بر مهر می گذارد تا سجده بر زمین و خاک باشد.
صفحات: 1· 2
اسماء متبرکه
مطهرات (آیت الله العظمی بهجت)
اسماء متبرکه
آب کشیدن قرآن
سؤال254. آب کشیدن قرآن نجس، در صورت از بین رفتن آن پس از آب کشى چه حکمى دارد؟
پاسخ: آب کشیدن قرآن نجس لازم است، هر چند قرآن غیر قابل استفاده شود.
حرمت نوشتن قرآن با خون یا نجس دیگر یا متنجّس
سؤال255. نوشتن قرآن با خون یا نجس یا متنجّس دیگر چه حکمى دارد؟
پاسخ: حرام است و حرمت آن از نجس کردن قرآن شدیدتر است و محو آن لازم است.
دست زدن به قسمتى از اسامى متبرّکه
مس اسماء و آیات الهی
اجوبه الاستفتائات(مقام معظم رهبری(مدظله العالی))
س 147: مسّ ضمیرهایی که به ذات باری تعالی بر میگردند مثل ضمیر جمله «بسمه تعالی» چه حکمی دارد؟
ج: ضمیر حکم لفظ جلاله را ندارد
س 148: نوشتن اسم جلاله «اللّه» بهصورت «ا…» مرسوم شده است. کسانی که بدون وضو این کلمه را مسّ میکنند، چه حکمی دارند؟
ج: همزه و نقاط، حکم لفظ جلاله را ندارد، ومس آن بدون وضو، جايز است.
س 149: در جایی که من کار میکنم در مکاتبات خود کلمه «اللّه» را بهصورت «ا…» مینویسند.آیا نوشتن الف و سه نقطه بهجای لفظ جلاله «اللّه» از نظر شرعی صحیح است؟
ج: از نظر شرعى مانعى ندارد.
س 150: آیا جایز است به صرف احتمال مسّ لفظ جلاله «الله» توسط افراد بدون وضو، از نوشتن آن خودداری نموده و یا بصورت «ا…» نوشته شود؟
ج: مانعى ندارد.
احکام مناسبتی کتاب، کتابخوانی و کتابدار
مقام معظم رهبری مدظله العالی
مصرف زکات در کتابخانه ی عمومی
س۱. با توجه به پایین بودن شاخص های کتاب و کتابخوانی در کشور، آیا امکان ساخت کتابخانه برای استفاده عموم مردم، از محل مصارف زکات مال وجود دارد؟
ج. اگر مطابق مصالح عمومی اسلام و مسلمین باشد، اشکال ندارد.
تعویض کتاب کهنه با تازه
س۲. برای پیشبرد فرهنگ کتابخوانی، بعضی کتاب فروشی ها برگه ها و کتب فرسوده و باطله را خریداری و به جای پول آن، کتاب می دهند، آیا این اشکال دارد؟
ج. فی نفسه اشکال ندارد.
خرید و فروش کتاب در مسجد
س۳. با توجه به این که نمی توان در مسجد خرید و فروش انجام داد، آیا برگزاری نمایشگاه کتاب و خرید و فروش آن برای بیشتر شدن فرهنگ کتابخوانی هم در مسجد مشکل دارد؟
ج. اگر به گونه ای که هتک مسجد نباشد و نیز مزاحمتی با حق نمازگزاران نداشته باشد، با هماهنگی با امام جماعت مسجد اشکال ندارد. هرچند خرید و فروش در مسجد مکروه است.
استفتائاتی از حضرت آیتالله العظمی خامنهای به مناسبت هفته وقف
در ادوار مختلف موقوفاتی با توجه به شرایط زمان و مکان توسط مومنین انشاء و به مرحله اجراء در آمده است لکن در حال حاضر کاربرد برخی از آنها با شرایط و اوضاع و احوال اجتماعی، اقتصادی جامعه هماهنگی نداشته و بعضاً متداول نمیباشد. سوالاتی که در این زمینه مطرح است عبارتند از:
آیا میتوان با توجه به شرایط روز و در جهت مصالح دولت و امت اسلامی و با ملحوظ نگهداشتن نیت اصلی واقف و در جهت هماهنگی با سایر برنامههای مدون و جاری دولت در کاربرد نظرات وقفی تغییراتی به عمل آورد؟
پاسخ:
بسمه تعالی
الوقوف علی حسب ما یوقفها اهلها، عواید وقف باید زیر نظر متولی شرعی و با نبود متولی خاص زیر نظر حاکم شرعی در جهت وقف صرف شود و زمان و مکان و مصالح دولت و ملت در آن اثر ندارد و نباید تغییر داده شود.
دلیل پشت سر هم خواندن نماز ظهر، عصر و مغرب، عشاء
اصولا با هم يا جدا خواندن نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء يكي از اختلافات شكلي در نحوه انجام نماز بين شيعه و سني است كه شيعيان معمولا اين دو نماز را با هم مي خوانند و اهل سنت معمولا جداي از هم؛ يعني به طور معمول شيعيان نمازهاي پنجگانه خود را در سه نوبت مي خوانند و اهل سنت در پنج نوبت و در هر حال هر دو عمل صحيح است؛ ما نيز همانند اهل سنت معتقديم كه جدا خواندن نمازهاي فريضه در پنج نوبت عملي بهتر و مطابق سنت پيامبر و امامان است، اما نبايد از ياد برد كه اين امر به معناي ضرورت و لزوم اين عمل نيست.
به عبارت روشن تر از نظر شيعه با هم خواندن نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء امري جايز و مستحب - و نه لازم - است و منشا اصلي عملكرد فقهي شيعيان همين منابع روايي قطعي است كه براي شيعيان معتبر است و خود امامان معصوم كه پيشواي ما در انجام امور ديني هستند اين گونه نماز خواندن را تجويز نموده اند، در عين حال اگر فردي امكان و تمايل به جدا خواندن نمازها داشت. بسيار خوب است كه چنين كند همان گونه كه در برخي مساجد شيعه همين گونه عمل مي شود .
احکام وصیّـت - حضرت آيتالله بهجت قدسسره
وصیّت آن است که انسان سفارش کند بعد از مرگش برای او کارهایی انجام دهند، یا بگوید بعد از مرگش چیزی از مال او ملک کسی باشد، یا برای اولاد خود و کسانی که اختیار آنان با اوست قَیِّم و سرپرست معین کند، و کسی را که به او وصیّت میکنند، وصیّ میگویند.
«٢١۶٣» پدر و جد پدری که بر اطفال ولایت دارند در صورتی که یکی از آنها زنده است، میتواند وصیّت کند که سرپرستی اطفالش برای شخص دیگری باشد، و همینطور میتواند وصیّت کند که شخص دوم نیز، بعد از خود شخص سومی را بهعنوان سرپرست اطفال انتخاب کند، ولی این حق برای مادر ثابت نیست، بلکه قَیِّم اطفال ولیّ شرعی آنها است.
«٢١۶۴» کسی که میخواهد وصیت کند، بنابر اظهر میتواند با اشارهای که مقصودش را بفهماند، وصیت کند اگرچه لال هم نباشد.
«٢١۶۵» بنابر اظهر انسان میتواند وصیت خود را بهوسیله نوشتن انجام دهد.
حقوق متقابل زن و شوهر
اطاعت زن از شوهر
176. اطاعت زن از شوهر در چه امورى واجب نيست؟
ج. فقط در امر استمتاعات و خروج از منزل واجب است.
محدوده اطاعت از شوهر
177. آيا اطاعت از شوهر در تمام امور حلال و شرعى واجب است يا فقط در مسايل مربوط به تمكين و مقاربت محدود مى شود؟
ج. زنى كه عقد دايم شده، نبايد بدون اجازه شوهر از خانه بيرون رود و بايد خود را براى هر لذتى كه او مى خواهد تسليم نمايد و بدون عذر شرعى از نزديكى كردن او جلوگيرى نكند.