تحقيق پاياني سطح (2) (كارشناسي)-تبلیغ دینی از دیدگاه قرآن و سنت- خانم فاطمه حیدری جوقی
22 آذر 1394
تحقيق پاياني سطح (2) (كارشناسي)
مدرسه علمیه امام خمینی(ره)
عنوان:
تبلیغ دینی از دیدگاه قرآن و سنت
استاد راهنما:
حجةالاسلام سيد سيف الله نحوي
محقق:
فاطمه حيدري جوقی
تاريخ دفاع:
بهار 90
چکيده
اين تحقيق پاياني، دربارة تبليغ ديني از ديدگاه قرآن و روايات نگاشته شده و ضوابط و روشهاي انتقال عقايد اسلامي به مخاطبان را گردآوري کرده است. دینی بودن جامعه ولزوم آشنایی آنان با تبین وتبلیغ مباحث دینی و نارسايي روشهاي تبليغ ديني در عصر حاضر، ضرورت و اهميت اين پژوهش را آشکار ميسازد.
تحقيق حاضر با استناد به آيات، روايات، کتابها و سايتهاي مذهبي، به روش تحليلي و توصيفي، تدوين گرديده است. مهمترين اهداف تبليغ ديني عبارتاند از: پاک سازي روح و جسم، اجتناب از فساد، ترساندن مخاطبان از مخالفت با شرع و ايجاد تقوا در آنان. از روشهاي تبليغ ميتوان به روش عملي (الگو) و روش سخنراني اشاره کرد. در سخنراني ميتوان از روش استدلالي، موعظه و مناظره استفاده کرد. همچنين ميتوان در روشهاي هنري از فيلم و شعر ياد کرد. ويژگيهاي مبلغان عبارتند از: اخلاص، انتقادپذيري، شرح صدر، خيرخواهي و نيازمنديهاي علمي، همچون «فقه»، «اخلاق»، «کلام» و مهارتهاي فردي همچون «فصاحت بيان»، «شناخت مخاطبان»، و «ساده گويي» . براي رساندن پيامهاي ديني به مخاطبان، افزون بر رسانههاي نوشتاري، به ابزارهاي نوين تبليغي همچون «اينترنت»، «راديو و تلويزيون» نيز نيازمنديم.
کليدواژه: تبليغ، دين، مبلغ، هدايت و اطلاع رساني ديني