تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي)
مدرسه علميه امام خميني(ره)
تربيت اجتماعي خانواده از نظر اسلام
استاد راهنما:
حجةالاسلام سيدسيف الله نحوي
استاد داور:
حجةالاسلام والمسلمين دکتر زندیه
محقق:
مريم فرهادي احمر
زمستان 90
چكيده
موضوع تحقيق پاياني تربيت اجتماعي خانواده از ديدگاه اسلام ميباشد. خالق حكيم انسان را موجودي اجتماعي آفريده است. و تعاليم و دستورالعملهايي را در جهت حفظ و تقويت ارتباط او با ديگران و ايجاد همدلي ميان اعضاي جامعهي انساني به منظور زمينهسازي و تسهيل رشد و تكامل آنان، ارائه نموده است.
تربيت اجتماعي، پايه و اساس روابط پويا در جامعه ميباشد كه اگر اين پايهگذاري اصولي و مستحكم باشد جامعهاي روبهرشد و خلاق خواهيم داشت. با روشنشدن زواياي مسئله، والدين تلاش ميكنند كه زمينهي تربيت اجتماعي را در بستر خانواده براي كودكان امروز و والدين فردا فراهم نمايند. و به وظايف خود پي برده و سعي ميكنند آن را به نحو احسن انجام دهند و همچنين در اجتماع به بهترين نحو با ديگران تعامل داشته باشند. بهعلاوه بر رسيدن به اهداف خود جامعهاي روبهرشد را بسازند. در اين تحقيق، پس از بررسي مفهوم خانواده و اهميت و كاركردهاي آن به تربيت اجتماعي و جايگاه و اهميتش و تربيت اعضاي جامعه پرداخته و به اهميت خانوادهي سالم، زمينهها و پيامدهاي تشكيل خانوادهي سالم و موانع آن پرداخته است و در نهايت تعامل خانوادهي سالم و جامعهي سالم نيز بررسي شده است. پس در مورد نحوهي ارتباطات خانوادگي و تأثير متقابل ارتباطات خانوادگي و صلهي رحم و آسيبهاي ارتباطات خانوادگي سخن به ميان آمده است.pan style="font-family: tahoma,arial,helvetica,sans-serif;">در اين تحقيق علاوه بر منابع حديثي از كتابهاي جامعهشناختي، تربيتي و روانشناسي استفاده شده است و روش جمعآوري آن به شيوهي كتابخانهاي و نحوهي نگارش آن توصيفي – تحليلي ميباشد.
كليد واژه: تربيت، خانواده، اجتماع، تربيت اجتماعي