تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي)- تاريخ تشيع در ايران - خانم مريم نوين درياسري
23 آذر 1394
تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي)
مدرسه علميه امام خميني(ره)
تاريخ تشيع در ايران
استاد راهنما:
حجةالاسلام سيدسيف الله نحوي
استاد داور:
حجةالاسلام والمسلمين سيدحسن تديّن
محقق:
مريم نوين درياسري
بهار 1387
چكيده
موضوع پاياننامه، تاريخ تشيع در ايران ميباشد. هدف از نگارش اين پژوهش، آشنايي و آگاهسازي مردم، بهخصوص قشر جوان، در بحران دينزدايي عصر حاضر، نسبت به عقايد تشيع و رفع ابهامات و اتهاماتي كه به مكتب تشيع نسبت داده شده است، ميباشد.
دامنه و محدودهي اين بحث از اولين سالهاي شكلگيري تشيع در زمان پيامبر اسلام(صلی الله علیه و آله)تا رسميت سياسي و حكومتي آن در كشورها و عصر حاضر ميباشد.
قبل از ورود اسلام به ايران در زمان ساسانيان، مردم پيرو ادياني چون زرتشتي، مانوي، مزدكي، يهودي و… بودند. با ورود اسلام به ايران در زمان خليفهي دوم، ايرانيان اسلام را پذيرفتند و پس از مدتي گرايش خاصي از آن را (اسلام شيعي) پسنديدند. پذيرش تشيع به وسيلهي ايرانيان، پيامد عواملي چون روحيهي ظلمستيزي با ساسانيان، رفتارهاي خلفا و فاتحان جنگ با ايرانيان، محبوبيت عميق حضرت علي(علیه السلام) در ميان ايرانيان و حضور سلمان به عنوان يك ايراني در صف پيشگامان تشيع بود و به دنبال آن تحت تأثير عواملي چون حضور امام رضا(علیه السلام) در خراسان، و مهاجرت قبايل عرب و سادات علوي به ايران، گسترش يافت.
دامنهي اين گسترش تا بدانجا پيش رفت كه موجبات تشكيل حكومتهاي شيعهمذهب علويان طبرستان و آلبويه را فراهم نمود، به گونهاي كه تشيع در سايهي اين دولتها آنچنان در عمق و جان مردم ريشه دوانيده كه حاكمان دولت صفوي در عين برخورداري از عقايد و انديشههاي شيعي و عنايت به اهل بيت – عليهمالسلام- براي مشروعيت بخشيدن به حكومت خويش، تشيع را به عنوان مذهب رسمي دولت خود برگزيدند. برخي از افراد با انگيزههاي متفاوت به ايجاد شبهاتي دربارهي هستهي اوليهي تشيع و ارتباط آن با ايرانيان پرداختند و آن مذهب را زاييدهي افكار ايرانيان معرفي كردهاند كه در فصل پاياني اين تحقيق، آن نظرات مورد بررسي و نقد قرار گرفته است.
كليد واژهها: تشيع، ايران، شيعه، امام علي(علیه السلام)، صفويه، تصوف، آلبويه، اديان، امام رضا(علیه السلام)، امامت، علويان، شبهات.