دیدار رئیس و مدیران سازمان صداوسیما با رهبر انقلاب
20 مهر 1394
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز دوشنبه(94/07/20) در دیدار مسئولان و مدیران رسانهی ملی و اعضای شورای نظارت بر صداوسیما با تبیین اهداف «جنگ نرمِ برنامهریزی شده، گسترده و همهجانبه نظامِ سلطه با جمهوری اسلامی»، تغییر باورهای مردم را مهمترین هدف این جنگ پیچیده خواندند و با تأکید بر نقش منحصربهفرد رسانهی ملی در این کارزار جدی، برنامهریزی دقیق و عالمانه را برای تحقق وظایف رسانهی ملی مورد تأکید قرار دادند.
حضرت آیتالله خامنهای در ابتدای سخنان خود به موضوع اهمیت رسانهی ملی در نظام جمهوری اسلامی ایران پرداختند و با اشاره به حرکت عظیم رسانهای که با کمک رسانههای نوپدید، بهوجود آمده گفتند: رسانهی ملی در صحنهی چنین نبرد عجیب و عظیم و درگیری ناخواسته و ناگزیر قرار دارد که همان عرصهی پیچیده و بسیار مهم جنگ نرم است.
ایشان به برخی پیچیدگیها و خطرات بیشتر جنگ نرم در مقایسه با جنگ سخت اشاره کردند و افزودند: جنگ نرم برخلاف جنگ سخت، آشکار، قابل فهم و ملموس نیست و حتی در برخی موارد طرف مقابل ضربهی خود را میزند اما جامعهی هدف، دچار خوابآلودگی و عدم احساس حمله است.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: جنگهای سخت معمولاً موجب برانگیخته شدن احساسات مردم و ایجاد وحدت و انسجام ملی میشود در حالیکه جنگ نرم، انگیزههای مقابله را از بین میبرد و زمینهساز ایجاد اختلاف نیز میشود.
حضرت آیتالله خامنهای بعد از بیان خطرات به مراتب بیشتر و نگرانکنندهتر جنگ نرم در مقایسه با جنگ سخت گفتند: جنگ نرم فقط مخصوص ایران نیست اما در موضوع ایران، هدف اصلی از این جنگ نرمِ فکرشده و حسابشده، استحالهی جمهوری اسلامی ایران و تغییر باطن و سیرت، با حفظ صورت و ظاهر آن است.
ایشان با تأکید بر اینکه تغییر باطن و سیرت به معنای تغییر انگیزهها، شعارها، معارف انقلابی و اهداف بزرگ است، افزودند: در چارچوب اهداف جنگ نرمِ دشمن، باقی ماندن نام «جمهوری اسلامی» و حتی حضور یک معمم در رأس آن مهم نیست، مهم آن است که ایران تأمینکنندهی اهداف آمریکا، صهیونیسم و شبکهی قدرت جهانی باشد.
رهبر انقلاب اسلامی، مسئولان و مردم را آماج اصلی چنین جنگِ نرمی دانستند و خاطرنشان کردند: در مورد برنامهریزی که در جنگ نرم برای مسئولان وجود دارد با آنان صحبت کرده و خواهم کرد اما مخاطبان اصلی جنگ نرم مردم بهویژه نخبگان، دانشگاهیان، دانشجویان، جوانان و عناصر فعال هستند.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: آنها بهدنبال تأثیرگذاری بر مردم و تغییر طیف وسیعی از باورهای آنان بهویژه جوانان و نخبگان هستند که باورهای اعتقادیِ دینی، سیاسی و فرهنگی مردم از جمله این باورها است.
ایشان گفتند: مردم ما باورهای اعتقادی درخصوص دین، خانواده، مسئلهی «زن و مرد»، استقلال، مقابله با بیگانه، مردمسالاری اسلامی و مسائل گوناگون فرهنگی دارند و طرف مقابل تلاش دارد این باورها را دستکاری کند و یا تغییر دهد.
رهبر انقلاب اسلامی، تغییر باور به گذشته را از دیگر اهداف مورد نظر در جنگ نرم برشمردند و تأکید کردند: مردم ما نسبت به رژیم فاسد و مستبد گذشته باورهایی دارند که در جنگ نرم تلاش بر این است تا این گذشته زشت و پلید و سیاه به گذشتهای درخشان و زیبا تغییر یابد.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: آنها میخواهند با تغییر باور به گذشته، نتیجه بگیرند که لزومی به وقوع انقلاب اسلامی برای از بین بردن آن گذشته، وجود نداشته است.
ایشان تغییر باور به آینده و حال را از دیگر اهداف جنگ نرم دانستند و خاطرنشان کردند: آنها میخواهند به جوان امروزی القاء کنند که وضع کنونی کشور مایهی شرمندگی است و رسیدن به پیشرفت در آینده نیز غیرممکن است تا نشاط و تحرک و علمآموزی و امید به آینده را از نسل جوان بگیرند.
رهبر انقلاب اسلامی ایجاد باورهای غیرواقعی در جوانان نسبت به جهان بهویژه آمریکا و اروپا و ترسیم کشورهایی پیشرفته، راحت، امن و بدون مشکل از آنها را یکی دیگر از اهداف جنگ نرم برشمردند و در جمعبندی این بخش از سخنان خود گفتند: هدف اصلی و نهایی جنگ نرم طراحیشده، انحلال درونی و استحالهی داخلی جمهوری اسلامی از طریق تغییر باورها و سست کردن ایمان مردم و بهویژه جوانان است.
رهبر انقلاب با اشاره به امکانات سختافزاری و نرمافزاری دشمن در جنگ نرم افزودند: همهی پیشرفتهای روزافزون محیط مجازی در خدمت تحقق اهداف جنگ نرم است اما مهمتر از این امکانات و پیشرفتهای سختافزاری، لشکر عظیم نخبگان فکری، سیاسی، ادبی، اجتماعی، و فعالان برجستهی ارتباطات و رشتههای مختلف هنری است که عقبهی نرمافزاری قوی و تأثیرگذاری را برای تحقق اهداف جنگ نرم فراهم آورده است.
ایشان برنامهریزی و کار و تلاش منسجم را از ویژگیهای بارز طراحان و مجریان جنگ نرم برشمردند و خاطرنشان کردند: در همهی تولیدات و فراوردههای صوتی، تصویری و مکتوب جبههی مقابل ملت ایران، مقاصد و اهداف جنگ نرم، البته عمدتاً بهطور غیرمستقیم، پیگیری و القاء میشود.
رهبر انقلاب در همین زمینه ترویج دین حداقلی و دین سکولار را که با هر رفتار شخصی و اجتماعی قابل انطباق است از جمله اهداف پنهان برنامههای عمدتاً اجتماعی رسانههای بیگانه خواندند و افزودند: آنها در پیگیری پیچیدهی اهداف خود، کاملاً جدی و دارای برنامه هستند اما ما در این زمینه عقب هستیم.
حضرت آیتالله خامنهای، تلاشهای رسانهی ملی را قابل توجه دانستند و در عین حال افزودند: باید این تلاشها را به عمق برد و اهداف مورد نظر را بدون تظاهر و درشتنمایی، در حد ظرفیت همهی برنامههای صداوسیما بهصورت هنرمندانه ترویج کرد تا مخاطبان اقناع شوند و بپذیرند.
رهبر انقلاب مهمترین کار برای تحقق مشهود اهداف رسانهی ملی در قبال جنگ نرم دشمنان را، دستیابی به تحلیلی مبنایی، صحیح و واقعبینانه از شرایط داخلی، منطقهای و جهانی جمهوری اسلامی خواندند و افزودند: این تحلیل، ذهنها و جهتگیریهای سطوح مختلف مدیریتی و بدنهی سازمان را منسجم میکند و پایهی همهی فعالیتها قرار میگیرد.
حضرت آیتالله خامنهای، پرهیز از اغراق در تواناییها، توجه به مشکلات، تأثیرناپذیری از تبلیغات گمراهکنندهی بیگانگان، پرهیز از سطحینگری، و توجه به ظرفیتهای بالفعل و بالقوه را در دستیابی به تحلیل مبنایی در صداوسیما مؤثر دانستند و افزودند: مقایسهی صحیح موقعیت کشور با دوران متناظر انقلابهای مهم جهانی، میتواند به درک واقعبینانه از شرایط کشور، کمک کند.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به مشکلات فراوان، جنگهای داخلی خونین و حتی بازگشت برخی انقلابهای معاصر جهان به رژیمهای گذشته افزودند: باید موقعیت کنونی ایران را با موقعیت آمریکا در حدود چهل سال پس از اعلامیهی مهم استقلال آن کشور و موقعیت فرانسه پس از ۴دهه از انقلاب کبیر فرانسه مقایسه کرد تا شرایط امروز ایران و پیشرفتهای چشمگیر کشور بهتر درک شود.
رهبر انقلاب که در تبیین ضرورت دستیابی به تحلیل مبنایی و جامعالاطراف در صداوسیما سخن میگفتند خاطرنشان کردند: در این چارچوب باید سیاهنماییهای بیگانگان را مد نظر داشت و متوجه بود که آنها در تحقق اهداف جنگ نرم، ایران را به جهانیان و حتی به خود ایرانیان واژگونه معرفی میکنند ضمن اینکه تصویر رسانهای آنها از جهان نیز کاملاً مغرضانه است.
حضرت آیتالله خامنهای به مسئولان و مدیران رسانه ملی پیشنهاد کردند برای دستیابی به تحلیلی پایه و واقعبینانه به مقایسهی موقعیت جمهوری اسلامی با برخی کشورهای منطقه بپردازند که در ۴دههی اخیر زیر سایهی آمریکا زندگی کردهاند.
ایشان گفتند: این مقایسه نشان میدهد که تسلیم، چه نتایجی دارد و ایستادگی به چه خیرات و پیشرفتهایی منجر میشود.
رهبر انقلاب پس از تشریح ضرورت برخورداری صداوسیما از تحلیل مبنایی به عنوان پایهی همهی تولیدات و برنامهها در تبیین دومین کار رسانهی ملی برای پیگیری محسوستر و هنرمندانهی وظایف خود، تعریف و تدوین یک تفکر مبنایی و اصولی را ضروری خواندند.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به راهبردهایی که در آغاز مسئولیت آقای سرافراز به رسانه ابلاغ شده تأکید کردند: همهی این راهبردها باید دنبال و برای اجرای آنها برنامهریزی دقیق و عالمانه شود که البته در برخی موارد کارهای خوبی شده است.
حضرت آیتالله خامنهای برنامهریزی عالمانه و دقیق برای تحقق راهبردهای ابلاغی صداوسیما و راهبردی جمهوری اسلامی را از دیگر ضروریات حرکت رسانهی ملی برشمردند.
ایشان رسانهی ملی را رسانهی نظام و کشور و انقلاب دانستند و تأکید کردند: صداوسیما قرارگاه مقدم و فعال مقابله با جنگ نرم است و مدیران و کارکنان رسانهی ملی، سرداران و سربازان این جنگ نرم هستند.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین با تشکر از زحمات مدیران و کارکنان رسانهی ملی بهویژه آقای سرافراز رئیس سازمان صداوسیما، ایشان را فردی پرکار، سختکوش، باهمت، منظم، سادهزیست و بهدور از تشریفات و تجملات، پاکدست، حساس در مورد بیتالمال، شجاع، دارای جسارت در تصمیمگیری و خلاق و مبتکر و نوآور دانستند و خاطرنشان کردند: این ویژگیها بسیار باارزش و مورد تحسین است که باید استمرار داشته باشند و برای سازمان صداوسیما بهعنوان یک سازمان فراقوهای لازم و ضروری است.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، آقای سرافراز رئیس سازمان صداوسیما گزارشی از برنامهها و اقدامات این سازمان بیان کرد.
رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به چالشها و مشکلات رسانهی ملی، گفت: اصلاح ساختار اداری و همچنین اصلاح آییننامهها و مقررات، فراهم کردن مقدمات راهاندازی رسانهی تعاملی، برنامهریزی برای تقویت حضور در محیط وب و شبکههای اجتماعی تلفن همراه، افزایش کیفیت تولیدات رسانه ملی از جمله مهمترین فعالیتها و رویکردهای صداوسیما است.
وی افزود: پیگیری موضوعات راهبردی همچون گفتمان انقلاب اسلامی، اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی ایرانی اسلامی و رشد علمی، تاسیس مرکز گسترش فیلمنامه نویسی، بازطراحی و راهاندازی شبکهی کودک، ایجاد گروه زیباییشناسی و علومشناختی، بهکارگیری نیروهای جوان و مؤمن در مدیریتهای مختلف، افزایش میزان مخاطبان رسانهی ملی و افزایش اثرگذاری شبکههای العالم و پرس تیوی، راهاندازی خبرگزاری صداوسیما و حرفهای و روزآمد شدن شبکهی خبر، تأکید بر تحلیل و تفسیر رویدادها، راهاندازی کانالهای آذری، کردی و اردو در حوزهی برونمرزی، بازسازی منابع آرشیوی، توجه به موسیقی دینی و آیینی و انقلابی و توجه به اعتماد و احساس امنیت مردم از دیگر برنامهها و اقدامات رسانهی ملی بوده است.