سخنران مراسم افتتاحیه نیم سال دوم 94-93
گزیده مطالب ارائه شده توسط جناب آقای علیزاده:
ایشان مطالب خود را با حدیثی از امام صادق (ع) شروع کردند. امام صادق (ع) فرمودند: از پیامبر اکرم (ص) سوال شد که علم چیست؟ فرمودند:سکوت کردن، گفت سپس چه؟فرمودند: گوش دادن، سپس چه؟ فرمودند: حفظ کردن، سپس چه؟ فرمودند: عمل کردن، و بعد چه؟ فرمودند: انتشار دادن. در رابطه با این شش مورد توضیحاتی را از جمله اینکه حفظ یعنی به کار گرفتن و ماندگاری، یادگیری دانش برای عمل کردن، نشر دادن بخشی از دانسته ها نه همه آن ها( طبق فرمایش حضرت علی (ع)) و… بیان کردند. یادمان باشد که ما عبدیم و تحت برنامه ریزی ربیم.
در ادامه ،عوامل موثر در برنامه ریزی درسی را 5 مورد بیان کردند: 1- هدف گزاری ( یادگیری این علوم برای چیست؟ می خواهیم چه کار کنیم؟ وانسان به اندازه هدف تلاش می کند.)2- نقشه راه ( به طور مثال نقشه راه صرف بدین گونه می باشد: تعریف، فایده، موضوع، مراحل، قواعد، تقسیمات حرف، تقسیمات اسم، تقسیمات فعل، ابواب ثلاثی مزید)3- مزاج سنجی (به طور مثال با کدام یک از نمونه آثار مزاجمان سازگار است؟ امام و رهبری، مطهری، مکارم، دستغیب، سبحانی، صفایی ) 4- روش ( کارگاهی، مستمر، تعداد جمعیت محدود)5- منابع ( مکتوب، دیجیتال، سایت)
شاخصه های تعیین هدف: 1- ضرورت : هر کس شخصا باید ضرورت را بشناسد. ضرورت رسیدنی و یافتنی است. 2- استعداد ( ناظر به محقق وحال، کتاب خانه، تحقیق و آموزش در منزل برای خانم ها): به اندازه استعدادمان، هدف را تعیین کنیم. هر شخصی حداقل روزانه 4 ساعت در فضای آزاد مطالعه کند و از نماز صبح تا طلوع آفتاب، بهترین زمان برای مطالعه می باشد که البته باید با برنامه ریزی پیش رفت تا این ساعت، ساعت مرده نباشد و ساعت شادابی باشد. در این ساعت ها، هر کس به اندازه ایمان و تلاشش بهره می برد. اگر در هر طایفه ای یک بانو مجتهده باشد، فرهنگ کشور منقلب می شود. 3- نیازها ( ناظر به مخاطبین و آینده، خانم ها و آقایان، فرد و جامعه): یکی از مشکلات اساسی که در آموزش و پژوهش به آن توجه نمی شود، فردگرایی است. 4- مبتنی بر تجارب(گذشته) (تا این جا به سه زمان حال، آینده و گذشته اشاره شد.) 5- شرایط ( زمانی، جغرافیایی و… ): شیعه بودن، قدرتمند، دارای رهبری مقتدر که به جوانان غربی پیام می دهد و… 6- امکانات ( در اختیار محقق و مخاطب ).
جناب آقای علیزاده توصیه کردند که تهیه یک دستگاه رایانه و نرم افزارهای علوم اسلامی از نان شب واجب تر است. در عصر حاضر با وجود این نرم افزارها دسترسی به منابع و مطالب آسان تر است و همچنین فرصت کمتری نیاز دارد.
ایشان ادامه دادند: تشکیل گروه های کارگاهی سه نفره برای دستیابی به دانش ها و برنامه ریزی ها بسیار مناسب می باشد.
سپس آقای علیزاده به روش های مطالعه اشاره کردند: 1- مطالعه مکتوبات 2- تفکر 3- دعا 4- انتقال 5- مشاهده 6- گوش دادن 7- الهامات.
در نهایت ایشان به پرسش های طلاب پاسخ دادند.